I disse tider er det vanskelig å finne frem til riktig leverandør i jungelen av store, internasjonale kjeder. Noen lokker med fristende tilbud, mens andre spiller på et enormt utvalg i sine butikker. Det viktigste for mange, derimot, blir fort glemt når omsetningen skal være stor og effektiviteten større. Personlig service er blitt en mangelvare i privat næringsliv.

Frank Olsen Brilleoptikk

Litt utenfor sentrumsgatenes bråk og spetakkel lig­ger optikeren Frank Olsen. De intime, lyse lokalene ved enden av Skostredet er fulle av sommerens bril­le nyheter, og bak disken står Anja Olsen og smiler bredt. Hun er datter av Frank Olsen, som for over 60 år siden grunnla Frank Olsen Brilleoptikk i femte eta­sje i bygget rett over gaten, og er i dag daglig leder for en av de to butikkene de har i og rundt Marken handlegate. Den evig unge fire barnsmoren forteller gjerne hvordan hun allerede som 12-åring begynte å hjelpe til i familiebedriften.

" Jeg pleide alltid å dra rett til butikken etter skolen, og hjalp til med hva jeg kunne," sier Olsen. "Du kan gjerne si at jeg og broren min var født og oppvokst med briller og optikk. Vi ble rett og slett kastet inn i det. Det er vel derfor vi begge to arbeider i hver vår Frank Olsen brilleforretning i dag."


Service, service og atter service

" Helt siden far startet optikerbutikken sin i 1958, har vi tilbudt alle og enhvær grundige, gratis synsprøver," forteller Olsen videre, med en karakteristisk glød i øy­nene. "Så vidt jeg vet, er vi vel de eneste som tilbyr dette den dag i dag. En synsprøve er nemlig veldig mye mer avansert enn å sette haken på et apparat og se inn i noen lys. Man får ikke noen god analyse av synet på den måten!". Hun stopper opp og hilser på noen stam kunder som tusler forbi.

" Det er mange som går på gaten uten å se noe i det hele tatt. Vi gir dem muligheten til å få sjekket synet helt uforpliktende og gratis. Det er rett og slett en tjeneste vi synes alle burde få gratis. Er det noe galt med synet ditt, er jo første steg på veien å faktisk finne ut hva!"

Synstest er derimot ikke det eneste man får gratis hos Frank Olsen. Anja ler muntert når hun forteller oss om studinen som kom innom for en tid siden.

" Hun tittet på flere forskjellige innfatninger, og blant dem var en av de mest retro vi hadde. Hun bestemte seg til slutt for et annet par og kjøpte dem, men da hun kom tilbake senere den dagen for å hente brille­ne sine, hadde jeg funnet noen solbrilleglass, slipt dem til og satt inn i den rare innfatningen hun tittet på tidligere. Det satte en ekstra spiss på dagen hennes, spesielt siden hun fikk denne solbrillen med styrke helt gratis!"

Hvorfor vente?

Det som har irritert undertegnede etter mange år med briller, er hvor lenge man må vente på å få det man hadde bestilt. Anja derimot, har et annet syn på ventetid.

" Vi har en egen slipemaskin, som gjør at vi kan slipe våre egne glass. Slik klarer vi som regel å levere bril­len samme dag som den blir bestilt. Selv om maski­nen var en stor investering i seg selv, mener vi at det er en investering vi tjener på i det lange løp. Frank Olsen Optikk har alltid vært kjent for rask og god ser­vice, og den merkevaren vil vi ta med oss videre."

Frank Olsen har gjennom et halvt århundre gitt Ber­gens lokalbefolkning et sted å få sjekket synet. De har alltid vært der. Det er en viss trygghet ved det. Den berømte optikeren Frank Olsen har lært opp sine et­terfølgere godt, i alt fra optikkens avanserte kunster, til imøtekommende kundebehandling og god service. Hva mer kan man egentlig ønske seg fra de lokale optikeren i Kong Oscars 22